Jak wybrać odpowiednią naczepę?

Naczepa – rodzaj przyczepy przeznaczony do transportu rzeczy, bez przedniej osi i zaprojektowany tak, że część naczepy wraz z ładunkiem spoczywa na tylnej osi ciągnika siodłowego tworząc wspólnie pojazd członowy przeznaczony do transportowania towarów. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów naczep, w zależności od ich przeznaczenia. Warto się również zastanowić, czy opłaca się inwestować w naczepę używaną czy może lepiej kupić nową? Sprawdźmy!

 

Rodzaje naczep dostępne na rynku

Wybór odpowiedniej naczepy powinien być ściśle uzależniony od jej przeznaczenia. Możemy wybierać spośród następujących typów naczep:

  • Chłodnia. Przystosowana jest do transportu towarów, wymagających odpowiednio niskiej temperatury. Kupując używaną naczepę – chłodnię należy szczególną uwagę zwrócić na sprawność agregatu, szczelność zabudowy oraz certyfikat ATP.
  • Firanka. Boki tego rodzaju naczepy przesłonięte są materiałem, który zostaje ściągnięty na czas załadunku i rozładunku. Towar montowany jest wewnątrz naczepy przy pomocy pasów transportowych. Towary można transportować także luzem, w big-bagach albo na paletach. Odmianą firanki jest naczepa typu kurtynowego. To najbardziej uniwersalne typy naczep i tym samym najczęściej spotkane na drogach.
  • Ruchoma podłoga. Ten typ posiada ruchomą podłogę i dach, dzięki czemu umożliwia załadunek i wyładunek bez ingerencji człowieka.
  • Wywrotka. Nie posiada dachu. Umożliwia załadunek górą oraz wyładunek tyłem z opcją podniesienia.
  • Cysterna. To naczepa w kształcie walca, przeznaczona do przewozu gazu, płynnych substancji chemicznych lub paliwa.
  • Silos. Ten rodzaj naczepy również ma kształt walca, ale służy do przewozu substancji sypkich.
  • Platforma. Zbudowana jest tylko z poziomej platformy ładunkowej i służy do transportowania ładunków przestrzennych, np. innych pojazdów. Naczepa przeznaczona ściśle do przewozu innych samochodów to autotransporter. Odmianą platformy są także naczepy podkontenerowe, przeznaczone do transportu kontenerów morskich.
  • Niskopodwoziowa. Naczepa niskopodwoziowa wykorzystywana jest do przewozu pojazdów rolniczych oraz samochodów ciężarowych.
  • Mega. Naczepa mega umożliwia transport ładunków o wysokości do 3 metrów.

 

Występują też specjalistyczne naczepy, przeznaczone do przewozu konkretnego ładunku – np. tafli szkła, stali walcowanej w kręgach, drewna czy długich belek.

 

Naczepa używana czy nowa?

Używana naczepa to rozwiązanie rozsądne dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność lub rozszerzających zakres usług. To również dobra opcja dla większych firm, którym zależy na korzyściach finansowych. Korzystając z oferty doświadczonych firm, oferujących używane naczepy, zyskujemy gwarancję satysfakcjonującego stanu technicznego i dodatkowych usług serwisowych. Decydując się na używaną naczepę zwróćmy uwagę na:

  • Podwozie. Połacie rdzy i ślady spawania są niedopuszczalne.
  • Wyposażenie. Zwróćmy uwagę, czy wszystkie elementy niezbędne do obsługi naczepy są kompletne. Nie powinno zabraknąć klinów do mocowania, haku holowniczego i zapasowych kół.
  • Rama. To jeden z najważniejszych elementów konstrukcyjnych naczepy. Nie powinna być spawana ani prostowana, ponieważ takie działania negatywnie wpływają na jej właściwości fizyczno-mechaniczne.
  • Elektryka. Sprawdzamy stan reflektorów, działanie świateł i kierunkowskazów oraz obecność tablic odblaskowych.
  • Hamulce. Pamiętajmy, że naczepy powinny mieć układ hamulcowy zgodny z europejskimi normami i wyposażony w system automatycznej regulacji.
  • Skrzynia ładunkowa. Sprawdzamy jej ogólny stan techniczny, zwracając szczególną uwagę na ślady rdzy czy problemy z zamykaniem lub szczelnością drzwi. Konstrukcja powinna bazować na stali o podwyższonej wytrzymałości.