O czym pamiętać, kupując używany ciągnik siodłowy?

Ciągnik siodłowy to podstawowe narzędzie pracy w firmach transportowych i spedycyjnych.  Z jego wykorzystaniem tworzy się zespoły pojazdów ciągnik – naczepa o bardzo różnorodnym przeznaczeniu.Ciągniki siodłowe są sprzęgane ze zwykłymi naczepami plandekowymi, firankami, chłodniami, wywrotkami, cysternami do paliw czy innych płynów, silosami do materiałów sypkich wymagających izolacji od otoczenia a także innymi  specjalnymi jak do przewozu żywca czy wielkich gabarytów. Ciągniki wykorzystywane w branży transportowej, ponieważ są uniwersalne i dzięki szybkiemu przepinaniu łatwo jest zmieniać naczepy. Wielu przedsiębiorców chcąc ograniczyć wartość inwestowanych środków bardzo często decyduje się na zakup używanych ciągników siodłowych. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę?

Wiek i przebieg

Decydując się za zakup używanego ciągnika siodłowego, należy wziąć przede wszystkim pod uwagę kwestie techniczne. Wygląd i estetyka to kwestie drugorzędne. Zwróćmy uwagę na wiek – najczęściej wybierane ciągniki siodłowe nie mają więcej niż 5 do 6 lat. Najbardziej pożądany wiek dla tego rodzaju pojazdów to 2 do 4 lat. Ciągniki dwu lub trzyletnie to gwarancja pewnej inwestycji. Zazwyczaj są to pojazdy poleasingowe. Wiek ciągnika należy rozpatrywać równocześnie z wartością przebiegu. Oczywiście, im większy przebieg, tym większe szanse na awaryjność, pamiętajmy jednak, że duże przebiegi w przypadku ciągników siodłowych to kwestia naturalna. Są to bowiem pojazdy przystosowane do pracy 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Niemniej, rekomenduje się wybieranie ciągników z przebiegiem mniejszym niż 500 tysięcy kilometrów. Przebieg to istotny parametr ale jeszcze ważniejsze  są warunki w jakich samochód był eksploatowany oraz czy przeglądy i naprawy były realizowane zgodnie z wytycznymi producenta w autoryzowanym serwisie. W sytuacji, w której ciągnik będzie wykorzystywany na wymagających trasach międzynarodowych, warto również wziąć pod uwagę wyposażenie kabiny, ponieważ będzie przekładać się ono na komfort kierowcy w trakcie jazdy.

 

Euro5 czy Euro6?

Najistotniejszy w przypadku używanych ciągników siodłowych jest oczywiście silnik. Wiąże się to z faktem, że silniki siodłowe przeznaczone są do bardzo intensywnej pracy. Obok parametrów technicznych, koniecznie należy zwrócić uwagę, czy silnik spełnia międzynarodowe normy, dotyczące emisji spalin. Silnik Euro5 już od 2011 roku jest standardem na europejskich drogach, a Euro6 zaczyna się nim stawać od trzech lat. Przestrzeganie europejskich wymagań i dostosowywane do nich pojazdów ma na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na zdrowie zanieczyszczeń, pochodzących z ruchu drogowego. Zakup ciągników spełniających najnowsze normy Euro 6 pozwala obniżyć koszty opłat drogowych, tak zwanego myta.